Monday, 5 June 2017

Atasi masalah jeragat dengan Vitamin

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah kita masih diberi keizinan untuk terus menjalani ibadah puasa pada tahun ini. Hari ni hari ke10. Tinggal 20hari lagi Ramadhan yang mulia akan meninggalkan kita dan Syawal menjelma.

Biasanya bila Syawal semakin hampir, kita dah sibuk untuk sediakan segala persiapan. Persiapan diri, keluarga dan rumah. Kadang sampai terlupa persiapan untuk wajah/muka.

Baju semua dah gojes.. Tapi tang muka.. Kusam,berjeragat,lopak-lopak jerawat masih tak hilang-hilang lagi. Macam-macam produk dah cuba, tapi masih belum mendatangkan hasil.

Penampilan diri mula terjejas, keyakinan diri semakin merosot. Malu nak jumpa kawan, jadi antisosial terperuk je dalam rumah/bilik. Sambil berfikir "boleh ke jeragat aku ni hilang".

Sebenarnya jeragat dan kulit kusam boleh hilang dengan penggunaan produk yang betul.

BAGAIMANA JERAGAT TERHASIL?

Jeragat atau ‘melasma’ di muka adalah salah satu daripada masalah kulit yang biasa terjadi di kalangan penduduk Asia umumnya.

Ia merupakan  di antara 10 masalah kulit yang kerap dihadapi oleh kaum wanita yang berumur di antara  20 hingga 50 tahun. Opsss.. Lelaki pun ade jugak masalah jeragat ni tau.

Jeragat kerap muncul di kawasan muka seperti di bahagian pipi. Namun, terdapat juga yang mengalaminya di bahagian hidung dan dahi.

Melasma boleh di bahagikan kepada Melasma Epidermal  yang berada di lapisan kulit dan Melasma Dermal berbentuk seperti tahi lalat kecil yang timbul. Kebiasaannya, kedua-dua jenis jeragat ini akan muncul serentak. Jeragat di muka tidak merbahaya tetapi jika dibiarkan ia akan membawa kepada kanser kulit.

PUNCA TERJADINYA JERAGAT.

Punca utamanya masih belum dapat dipastikan sehingga kini, namun pakar kulit sependapat bahawa kehadiran jeragat ini berpunca daripada beberapa faktor seperti berikut:

1. Sinaran matahari
Ultraviolet (UV) daripada matahari boleh merangsang tahap ‘melanoctes’. Malah, jeragat yang pudar boleh kembali dengan hanya sedikit pendedahan pada matahari.

2. Perubahan hormon
Wanita hamil sering mendapat jeragat. Apabila jeragat muncul di kalangan wanita hamil, ia dipanggil chloasma atau topeng kehamilan. Pil kawalan kelahiran dan ubat hormon juga boleh menyebabkan jeragat di muka.

3. Kosmetik
Produk penjagaan kulit dan alat make-up yang mengandungi bahan kimia berbahaya boleh merangsang kulit dan memburukkan lagi jeragat di muka.
Kerap menukar produk juga boleh mengakibatkan jeragat.

RAWAT JERAGAT DENGAN VITAMIN SEMULAJADI.

Kita selesaikan masalah daripada punca. Sebaiknya atasilah masalah jeragat dengan cara semulajadi bukan dengan produk yang mengandungi bahan kimia, yang mungkin akan menghilangkan jeragat tapi dalam masa yang sama menghakis dan menipiskan kulit muka.
Untuk pengetahuan semua, Shaklee ade produk membantu merawat jeragat. COLLAGEN, ESP, SR VITA-C PLUS, VITA-E COMPLEX dan GLA COMPLEX.

BAGAIMANA VITAMIN SHAKLEE INI BERFUNGSI?

1. COLLAGEN POWDER.
Kolagen adalah tisu penyambung yang membantu mengekalkan kekuatan dan keanjalan kulit (dan rambut, kuku, otot, tulang, sendi, mata, saluran darah dan sebagainya). Semakin meningkat usia kita, semakin lambat badan kita hasilkan kolagen, jadi kita boleh mengambil kolagen tambahan untuk mengekalkan dan “melambatkan” penuaan wajah.

2. ESP.
Energizing soy protien (ESP) kaya dengan protin yang membantu penghasilan sel kulit baru yang lebih segar dan sihat. Sel kulit mati penyebab kulit menghasilkan tompok-tompok hitam diganti dengan sel baru dengan cepat tanpa perlu melakukan penggelupasan.

3. SUSTAINED RELEASE VITA-C PLUS
Vitamin C amat penting untuk pembentukan kolagen. Penganbilan vitamin c secara konsisten, mampu membuatkan kulit lebih cerah sekata, melambatkan proses penuaan dan mengurangkan risiko pembentukan jeragat.

4. VITA-E COMPLEX.
Vita e merupakan vitamin antioksida tinggi yang membuat keseimbangan hormon dan mengawal kadar pengeluaran minyak di dalam kulit. Vita e juga mampu merawat kesan parut, kesan jerawat dan kesan jeragat jika diambil srcara konsisten.

5. GLA COMPLEX.
GLA berfungsi mengawal paras hormon estrogen dan testosteron.  Jadi bila hormon stabil masalah jerawat yang menjadi punca utama jeragat akan dapat diatasi.
GLA Complex juga berfungsi untuk memulihkan bintik penuaan / jeragat pada kulit dan melindungi kulit daripada sinaran UV dengan vitamin E yang terkandung di dalamnya.

Set ini bukan sahaja bertujuan menghilangkan jeragat semata-mata. Malah dapat juga membantu mengatasi masalah jerawat, menghilangkan parut, mencerahkan kulit dan sekaligus meningkatkan kesihatan dari dalam.


TESTIMONI





Jika anda berminat nak mencuba vitamin jeragat ni, anda boleh terus PERSONAL WHATSAPP saya di talian 013.398.0632.


Alah membeli menang memakai giteewww.😁




















2 comments:

  1. dulu riso sangat kalo muka berminyak, kulit tak sekata, skng nie minum esp, vit c dan vivix...yakin dah diri nak tampil bergaya walau mekap nipis jak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul! Sekarang nak jumpe orang pon takde segan segan sangat. Siap ade yang tegur, duk bawah panas pon nampk Glow² gitu.. 😅

      Delete